|
Олег Подгаєць
|
Вчителями на курсах ДМС мають бути люди із чітко сформованим християнським світоглядом. Варто задіяти можливості християнської спільноти для пошуку педагогів із належними моральними і фаховими якостями, здатних пройти підготовку і достойно викладати відповідні предмети. Пропоную створити Міжконфесійну християнську раду із духовно-морального виховання дітей і молоді Одещини, щоби консолідувати зусилля батьків, освітян, депутатів, науковців, чиновників, преси і громадськості на цій ниві», – сказав О. Подгаєць.
|
Веніамін Унгурян |
«На зустрічі з Національною поліцією щодо безпеки дітей і їхньої злочинності ми виявили, що корінь проблем – низька ефективність формування духовно-моральних основ характеру людини. Щоби захистити імунітет душі, варто залучити до взаємодії у вихованні все суспільство. Розуміючи це, ми прийняли рішення №174-VIII від 16.04.2021 р. «Про звернення депутатів Одеської обласної ради до Міністерства освіти і науки України, голів районних рад, голів об’єднаних територіальних громад області та ректора КЗВО «Одеська академія неперервної освіти Одеської обласної ради» щодо сприяння забезпеченню вивчення курсів духовно-морального спрямування та популяризації сімейних цінностей у закладах освіти області», – пояснив В. Унгурян і закликав усі ОТГ Одещини прийняти аналогічні рішення.
Як розповів заступник голови Громадської ради з питань співпраці з церквами та релігійними організаціями при МОН України Юрій Решетніков, із 2015 року викладання предметів ДМС йде на спад, охоплюючи лише 12,5% дітей із 31 відсотка шкіл України. На Одещині із 326 шкіл, де були ці дисципліни, залишилась 21 (у тому числі чотири заклади, де викладання здійснюється на рівні початкової школи). Навчанням охоплено 162 класи, тобто 4226 учнів, або 1,53% від загалу, що втричі менше, ніж було. Програми виховання на засадах духовно-моральних цінностей реалізуються у 14 дошкільних навчальних закладах міста Южного. Курси духовно-морального спрямування належать до варіативної складової освітньої програми. 83 вчителі викладають їх за вибором ЗЗСО. Головна ж причина занепаду – пасивність батьків. Здолати її – першочергове завдання ДМВ, яке є складовою національно-патріотичного виховання в освіті. Цьому сприяють накази МОН про факультативне навчання на курсах ДМС, рішення низки обласних рад, інтеграція елементів ДМВ у програмах з інших предметів. З вересня 2022 р. діятиме Типова освітня програму для базової школи в 5-6 класах, яка передбачає обов’язкове за вибором навчання «Етики», «Культури добросусідства» або інших курсів морального спрямування.
«Основний шлях сенсибілізації духовно-морального виховання малят – сім’я. Представники духовенства у своїх проповідях мають спонукати батьків, аби ті втамували духовний голод своїх дітей через пізнання Слова Божого. На столі біля іграшок три-чотирирічних малят має лежати дитяча Біблія з ілюстраціями про те, що цікавить їх: про походження землі, зоряного неба, сонця, місяця. За її допомогою батьки можуть задовольнити цей інтерес», – сказала доктор педагогічних наук, дійсний член НАПН України, професор, заслужений діяч науки та техніки України, лауреат Державної премії у галузі освіти, завідувач кафедри теорії і методики дошкільної освіти Південноукраїнського національного педагогічного університету ім. К. Д. Ушинського Алла Богуш.
|
Віра Сучок |
«Викладання християнської етики відбувається за умови обов’язкової згоди на це батьків. Ми роз’яснюємо їм, що на заняттях знайомимо малюків із людяністю, милосердям, пошаною до батьків і старших, працелюбством і доброчесністю. Так ми формуємо систему моральних цінностей – мотивів поведінки, що висвітлюються в заповідях і Божому Слові. Це сприятиме самоідентифікації особистості дитини, відчуттю нею приналежності до певної культурної традиції, пізнанню істини, тобто Творця, любові до Батьківщини, патріотизму», – сказала директор КДНЗ «Южненський міський ясла-садок №4 «Казка», що на Одещині, відмінник освіти України, член Громадської ради зі співпраці з церквами та релігійними організаціями при МОН України Віра Сучок.
«Наше зібрання є актуальним, бо нині триває тарифікація, планування на новий навчальний рік. Накопичення знань майже не змінює поведінку дитини. Потрібно вчасно закласти в неї духовне підґрунтя, що базується на християнських чеснотах і дає змогу аналізувати власні вчинки, навчатися цнотливості юнацької любові, запобіганню підліткової вагітності, розумінню, як обрати наречену й якісно будувати сім’ю», – зазначила експерт комісії з етики/морально-духовного виховання при МОН України, педагог-психолог, викладач предметів духовно-морального спрямування у КЗ ЗСО «Авторська школа М. П. Гузика», що в місті Южному на Одещині, Ольга Гузик.
|
Дарія Новікова |
«Створення на Одещині платформи для спілкування релігійних громад, освітян і батьків сприятиме виходу із морального занепаду суспільства, спричиненого духовним голодомором, який 70 років панував на теренах України. На підтримку вітчизняної освіти, що базується на християнських цінностях, ми видаємо художню, методичну і навчальну літературу, даруємо її шкільним бібліотекам, освітнім установам, церквам, спільнотам мирян і громадським організаціям, які духовно допомагають тим, хто опинився у скруті», – розповіла директор Всеукраїнського благодійного фонду «Східноєвропейська гуманітарна місія» Дарія Новікова. На її думку, щоби заклади дошкільної і шкільної освіти обрали саме ту програму із духовно-морального виховання, яка ґрунтується на християнських цінностях, депутати Одещини, керівники громадських організацій мають активізувати діалог між адміністрацією дитячого садочку або школи і батьківською спільнотою.
«За підтримки МОН у 2020/21 н. р. 7756 працівників дитячих садків і шкіл пройшли семінари ДМС, і ми прагнемо охопити цим навчанням якомога більше педагогів, забезпечити їх літературою», – повідомив директор БФ «Живи, Україно!», член Громадської ради з питань співпраці з церквами та релігійними організаціями при МОН України, магістр освітніх, педагогічних наук, викладач предметів ДМС Василь Бербека.
|
Сергій Крученюк |
«Донести широкому колу дітей християнські біблійні цінності можна передусім через систему освіти, бо недільні школи не здатні охопити велику кількість дітей, які навчаються в загальноосвітніх школах і виховуються у дитячих садочках», – зауважив єпископ Одеського обласного об’єднання церков християн віри євангельської, пастор церкви «Життя у Христі» (м. Чорноморськ) Сергій Крученюк. – Міжконфесійна християнська рада із духовно-морального виховання дітей і молоді координуватиме і спрямовуватиме цю роботу в містах і селах Одещини. Важливо долучати до неї членів церкви, які служили би справі навчання християнській етиці дітей із тих сімей, які вважають себе віруючими, хоча насправді дуже далекі від Бога і біблійних цінностей».
«Духовні і моральні цінності – важливий аспект нашої роботи. Мова йде не тільки про предмет «Етика», а й про уроки історії, літератури, де ми говоримо про ці засади. Працюємо по-сучасному, інтегруємо їх в основу всього, чому вчимо, знаходячи відповіді безпосередньо в самому Писанні. Добре, якщо буде створена Міжконфесійна християнська рада із духовно-морального виховання дітей і молоді Одещини. Ми підтримуємо цю ініціативу, тим паче, що в інших форматах і групах є активними учасниками дискусії про освіту в школах, яка базується на біблійних цінностях», – сказав HR-менеджер і фахівець із біблійської етики Одеського навчального закладу середньої освіти І-ІІІ ступенів «Школа Мрії» Олександр Коцевич.
|
Ігор Тарас |
«Дуже складно працювати з дітьми і родинами, в яких пріоритети, бажання і потреби далекі від християнських цінностей. Головне завдання Міжконфесійної християнської ради із духовно-морального виховання дітей і молоді Одещини – зібрати якнайбільшу кількість якісно підготовлених учителів, – зазначив священник Української Греко-Католицької Церкви о. Ігор Тарас. – Церква має бачення, як цього досягти, але важливо діяти разом із державою. Ті, хто працюватиме зі школярами і студентами, мусять перейти найтяжчий поріг – атеїзм байдужості. Якщо за допомогою Ради ми зможемо посилити вплив на духовність і моральність їхнього життя, це стане значним досягненням такого об’єднання».
|
Ірина Сіданіч (праворуч) |
«Християнські цінності як імунітет душі – це сукупність духовних механізмів, здатна дати відсіч певній небезпеці, але мало тих, хто має такий імунітет. На вирішення цієї проблеми ми пропонуємо навчання за освітньо-професійною програмою «Християнська педагогіка» в магістратурі й аспірантурі», – розповіла завідувач кафедри педагогіки, адміністрування і спеціальної освіти Навчально-наукового інституту менеджменту та психології ДЗВО «Університет менеджменту освіти» НАПН України, доктор педагогічних наук, професор Ірина Сіданіч.
На її думку, впровадження курсів духовно-морального спрямування у навчально-виховний процес сучасної школи вимагає спеціальної підготовки і високої психолого-педагогічної майстерності викладачів християнської етики і педагогічної просвіти батьків дітей, які вивчають ці курси.
«Ядром такої Міжконфесійної християнської ради із духовно-морального виховання дітей і молоді Одещини стане сам Ісус Христос. Головним у роботі ради буде освітньо-виховний напрям, який має охопити кожну родину, українців усіх вікових рівнів і видів зайнятості, ставши серцем національної ідеї, що базується на християнських цінностях», – резюмувала І. Сіданіч.
|
Олександр Кривенко |
Автор тексту та фотографій – Олександр Кривенко,